Zingende cello

De afgelopen tijd begin ik steeds meer van klassieke muziek te houden. Bepaalde muzieksoorten moet je leren kennen en waarderen. Zo is mijn houding ten opzichte van opera ten positieve veranderd sinds een tijd geleden. Ik meen me te herinneren dat ik een aantal keer geschreven heb over mijn aversie tegen opera. Nu is die aversie niet compleet verdwenen, maar het is al een grote stap dat ik een aantal soorten opera kan waarderen.

Klassieke muziek in het algemeen is tot mijn favoriete genres toegetreden. Men zegt dat jazz een grote connectie met de klassieke muziek heeft. Naar mijn mening is dit ook zo. Door mijn grote liefde voor de jazzmuziek ben ik de klassieke muziek gaan leren kennen. Ik ben als het ware bij het einde van de klassieke muziek begonnen met componisten als Chopin en Grieg en ben steeds verder terug gegaan.

Op de trein op weg naar huis luisterde ik naar een afspeellijst met alleen cello muziek op Spotify. Instrumentenkenners zeggen dat de cello het instrument is dat het dichts bij de stem van de mens zit. De cello zingt als het ware een lied; je kunt  bijna de woorden die de componist in gedachten had horen. Je hoort luid en duidelijk wat de boodschap van het lied is. Mijn eerste confrontatie met de cello was toen ik de Cello Suites van Bach hoorde. Deze beroemde stukken die vrijwel iedereen raken. Maar mijn interresse voor dit instrument is pas echt begonnen toen ik de ' Cello Sonata in G mineur' van Chopin hoorde. Ik denk dat ik niet moet uitleggen waarom. Luister maar...


Tijdens mijn luistersessie in de trein kwam het nummer 'Prayer' uit 'The Jewsih Life' van Ernest
Bloch voorbij. Zowel dit stuk als de componist waren mij onbekend. Het nummer met zijn boodschap trof me. Na wat zoeken op internet ben ik wat wijzer geworden over de componist en zijn muziek. Ernest Bloch was een Amerikaan van Joods-Zweedse afkomst. Vandaar dat zijn stukken getekend zijn door de boodschap van het jodendom. Je proeft de boodschap van dit eeuwenoude volk door de muziek heen...

Ik ben er weer mee geconfronteerd hoe mooi en veelzijdig de cello kan zijn. Een instrument waar een wereld van muziek achterligt om te ontdekken. En ik houd het allermeeste van muziek ontdekken en zoals vandaag pareltjes te vinden die me in mijn hart en ziel raken...

Reacties

Populaire posts