Drie Kruizen

Ik luister de afgelopen dagen naar 'Infidels'. Een plaat die een lange tijd in de kast is blijven staan. Als ik een plaat van Bob Dylan voor het eerst in een lange tijd weer draai, begint als het ware een herontdekking van de muziek. Ik vind nieuwe dingen die ik eerst niet hoorde, maar vooral ontdek ik opnieuw de schoonheid van het album. Zo was ook het geval toen ik een paar dagen geleden de naald op 'Infidels' liet vallen.

'Infidels' is een geval apart. Het is niet zo 'out spoken' als zijn drie voorgangers. De christelijke boodschap licht dieper in de teksten verborgen. Zo komt het woord God of Jezus niet voor in de teksten. Toch is de christelijke boodschap er heel duidelijk. De naam van God wordt ook niet vernoemd in het Bijbelboek Esther, terwijl het wel een onderdeel is van de Bijbel. Het boek waarvan ik geloof dat het het woord van God is. Misschien kun je 'Infidels' met Esther vergelijken. Je hoeft niet de naam van God uit te spreken om het over Hem te hebben.

'Licence To Kill' zou kunnen gaan over Maria, de moeder van Jezus als mens. De moeder die heeft
moeten zien hoe ze haar zoon zonder genade aan een kruis nagelden, maar tegelijkertijd ziet hoe de Zoon de prijs betaald voor de zonden van de wereld. Ik moest vandaag tijdens het luisteren van dit nummer denken aan de ets 'De Drie Kruizen' van Rembrandt. Ik heb de drie versies van deze etsen een tijd geleden mogen aanschouwen in het Rijksmuseum tijden de tentoonstelling 'De Late Rembrandt'. Van alle schilderijen, tekeningen en etsen die op deze tentoonstelling hingen vond ik deze ets het mooiste. Het raakte me. Je kunt als het ware de band die Rembrandt had met Christus en het verhaal van Zijn kruisiging zien in de ets. Ergens tussen de menigte die op deze ets staat, moet Maria staan. Maria die ziet hoe ze haar zoon kwaad aandoen. Maria die ziet hoe het plan van God in vervulling gaat. Die boodschap zit volgens mij verborgen in de tekst van 'License to Kill'. En wat een boodschap...           

Reacties

Populaire posts