Aanslagen in Brussel

Gisteren zat ik in de les toen ik het bericht binnen kreeg over de aanslagen in Brussel. Ik vind het moeilijk om in woorden te vatten wat ik gisteren en vandaag voel. Ik voel me verbonden met Brussel en België; het is dan ook mijn geboorteland. Dan komen dit soort dingen extra hard binnen. En de gedachte dat het hier niet zal gebeuren, lijkt me niet meer relevant. Nederland kan ook een doelwit worden, maar ons laten regeren door angst is absoluut niet de oplossing. We moeten de keuze juist op dit moment maken om wel naar buiten te gaan, een ritje met de trein te maken en in een drukke stad te lopen. Als we dit doen winnen de mensen die angst willen zaaien niet.

Er zijn honderden, zo niet duizenden nummers te verzinnen die van toepassing zijn voor dit moment. Mij schoot zojuist het nummer 'Love's in Need of Love Today' van Stevie Wonder te binnen. Haat lijkt op dit moment te regeren. Maar met haatgevoelens jegens mensen of een geloof komen we niet verder. We zullen de haat met liefde moeten beantwoorden. De moslims als onze landgenoten behandelen, de vluchtelingen met open armen ontvangen en de vrijheid van godsdienst nog steeds één van onze fundamenten laten zijn.

Een ander nummer dat me te binnen schoot, was 'Jesus is the Answer´ van Andrae Crouch. Het staat me bij dat ik dit nummer ook gedeeld heb bij een bericht dat over de vluchtelingen ging. Jezus is ook nu het antwoord en de weg. Als we bedenken hoe Jezus gehandeld zou hebben in dit soort situaties, kunnen we niet anders dan concluderen dat Hij uit liefde gehandeld zou hebben. Want Jezus is God en God is liefde.

    

Reacties

Populaire posts