Gedachten over Dylan #35: Blonde haren

Ik heb voor het eerst in m'n vakantie 'Blonde on Blonde' opstaan. Het meesterwerk van de jaren-60, een mijlpaal in de popmuziek. Ik heb altijd veel gehad met dit album. Niet omdat velen dit album als Dylans beste zien. Ik kan moeilijk een beste kiezen uit het immense en tevens immens diverse oeuvre van Dylan. Hetgeen wat met het meeste raakt is 'Oh Mercy', maar of dat dan ook het album tot z'n beste maakt? Nee, 'Blonde on Blonde' is niet m'n favoriet, of om het er sterk uit te drukken, niet m'n oogappel. Toch zou ik uren met iemand kunnen praten over dit album. Wat hem nou zo speciaal maakt, wat het nou tot een waar meesterwerk maakt. Wat het tot het beste album van de jaren-60 maakt, want die titel durf ik het album wel te geven.

Laat ik me vandaag beperken tot de titel. 'Blonde on Blonde', een 'rare' titel voor een Dylanalbum. Blond op blond, krom vertaald. Blond doet me natuurlijk als eerste denken aan de haarkleur. Blond haar; misschien is de titel opgedragen aan iemand met blond haar. Wie kende Dylan met blond haar? Andy Warhol misschien, door velen dé kunstenaar van de jaren-60 genoemd. Nu moet ik bekennen   dat ik niet heel veel sympathie voor Andy Warhol heb. Begrijp me niet verkeerd, ik ontken niet dat z'n werk een grote invloed heeft gehad op de kunt van de 20ste en 21ste eeuw. Het gaat me meer om z'n persoonlijkheid, z'n losbandige gedrag. Het gedrag wat typisch voor de jaren-60 was. Een titel die aan hem opgedragen is hoeft dus niet voor mij. En we moeten toch nog tot een romantisch verhaal komen.

Een ander persoon met blond haar dus. Misschien moeten we het zoeken bij een vrouw. Een vriendin
of geliefde van Dylan. Dan kom je natuurlijk als eerste bij Suze Rotolo en Sara Lownds. Sara Lownds had geen blond haar en dat van Suze Rotolo is meer bruin dan blond. Dit sluit dus weer twee mogelijke personen uit. Toch komt er nog een vrouw bij me op; Edie Sedgwick. Of dit Dylans geliefde was, is niet duidelijk. Men zegt dat een aantal maanden voor het huwelijk van Bob en Sara hij een relatie met haar zou gehad zou hebben. Haar zelfs aan het lijntje heeft gehouden toen hij al in het geheim met Sara getrouwd was. Daar komt nog eens bij dat Edie een tijd lang blond haar had. Het levensverhaal van Edie is jammer genoeg minder romantisch. Een drugsverslaving, anorexia, en een tragische dood. De doodsoorzaak werd officieel als onduidelijk benoemd. Een ongeluk, een overdosis of zelfmoord? Zelfmoord lijkt mij jammer genoeg het meest realistische. 28 jaar en dood. Tragisch, dat is het enige wat ik erover kan zeggen.

Zou het mogelijk zijn dat Dylan de titel, net als mogelijk 'Just Like a Woman' aan Edie Sedgwick heeft opgedragen? Als teken dat hij haar niet vergeten was. Of is dit te romantisch? Is er een andere, meer realistische reden voor de titel? Was het gewoonweg een titel die bij Dylan opkwam, een combinatie van woorden die hem wel aanstond? Wie zal het zeggen?

'Blonde on Blonde', blond op blond. Een album waar iedere Dylanliefhebber weer een ander verhaal en gevoel bij heeft. Wat betekent 'Blonde on Blonde' voor mij? Een hele hoop, maar het voornaamste is gewoon muziek. Want het is muziek in de puurste vorm. Zoals het bedoelt is, maar wat ook vernieuwd.



      

Reacties

Populaire posts