België, muziekland

Afgelopen wekkend was ik in m'n geboorteland België. Een hoop gezien en van een hoop genoten.
Natuurlijk was er ook plaats voor een bezoekje aan 'The Vinyl Touch' in Mechelen.  En daar heb ik zeker nog een aantal platen gevonden. Zeker zijn we de Vlaamse frites ook niet vergeten. Verder ben ik nog met veel stripboeken thuisgekomen, een hobby die ik heb over gehouden aan de jaren dat ik in België gewoond heb. Nu eenmaal terug thuis in Nederland is het na genieten van de leuke paar dagen die ik daar beleefd heb en vooral genieten van de Vlaamse specialiteiten die we mee naar huis hebben genomen.

En nu komen we aan bij de muzikale vraag van dit bericht. Welke muziek doet met aan Vlaanderen en België denken? Ik heb meerdere keren verteld dat m'n liefde voor muziek eigenlijk pas echt begonnen is in 2008, een jaar nadat we verhuisd zijn uit België. Daarvoor luisterde ik natuurlijk wel naar muziek, maar minder bewust en ik genoot er minder van. Toch is er nu zeker muziek die me doet denken aan België. Het nummer 'Homeward Bound' van Simon & Garfunkel bijvoorbeeld, want België voelt nog steeds al m'n tweede thuis. De muziek  doet me soms denken aan het land waar ik geboren ben. Aan de stad Mechelen of het kleine dorpje Bonheiden wat er op een steenworp afstand vandaan ligt. En zo zijn er nog meer nummers over iemands thuis geschreven, en als ik die nummers dan hoor moet ik bijna altijd denken aan België. Ook als ik Toots Thielemans hoor, de gitarist en mondharmonicalist uit Brussel, of de muziek van Jacques Brel, ook een Brusselaar. Om het wat meer bij vandaag de dag te zoeken, Selah Sue. Zo zie je maar dat het kleine België toch nog een hoop muzikaal talent heeft voortgebracht.

Om een nummer te delen uit de zo velen die ik kan kiezen van Belgische origine, is niet moeilijk voor mij. De muziek van Toots Thielemans heeft een speciaal plakje in m'n hart. Daarom het hummer 'Estate', een jazzballad. En daarmee is alles gezegd...



          

Reacties

  1. wanneer je iets verliest is de muziek iets dat je meer geeft
    groet hans altena

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts