Een week zonder woorden, maar wel vol muziek

Het is vandaag precies een week geleden sinds het laatste bericht op dit blog verscheen. Noem het een tekort aan inspiratie, noem het een 'writersblock'. Feit is dat ik me er niet toe kon zetten om een bericht te schrijven, niet over een plaat, niet over Bob Dylan, niet over muziek in het algemeen. En nu nog steeds is de inspiratie niet op het peil waar het normaal gezien zit. Wel kan en wil ik vandaag een bericht schrijven, al is het alleen maar om m'n ei kwijt te kunnen.

Het album 'Dark Side of the Moon' passeerde afgelopen week onder andere m'n oren. Tevens heb ik een documentaire over dit album gezien. Interessant om te zien hoe baanbrekend en innovatief  dit album is geweest en nu nog steeds is. Al ben ik nog steeds van mening dat dit album verre van geschikt is om relaxt bij achter over te leunen. Al dat geluid is niet bepaald de manier om te kunnen ontspannen. Al hoeft dit lang niet altijd erg te zijn. Tevens trekt al dat geluid de aandacht van m'n oren.



Ook het album 'Regatta de Blanc' van The Police passeerde m'n oren. Langzaam maar zeker begint ie in m'n systeem terecht te komen. Een uniek album, maar niet heel indrukwekkend om naar te luisteren. Wel een album wat lekker klinkt en wel makkelijk weg te luisteren valt. Al hoeft dat niet te zeggen dat het niet z'n hardere momenten kent. 

Maar het nummer 'Knockin' on Heaven's Door' van meneer Dylan was de muziek die de afgelopen week het meest centraal heeft gestaan. Dat kwam doordat ik dit nummer nogmaals op school heb gezongen. In de uren dat ik samen met twee vrienden hiervoor hebben geoefend, kwam de tekst op een of andere manier steeds meer bij me binnen. Een nummer met ontelbaar veel mogelijke interpretaties. Gaat het over een religieuze en levensbeschouwelijke zoektocht? Dat je jezelf voelt kloppen aan de hemelpoort, opzoek naar de antwoorden op het leven en hiernamaals? Ik weet zeker dat bijna iedereen weleens zichzelf levensvragen heeft gesteld. Wat is de zin van het leven? Wat is erna de dood en hoe moet die hemel er dan uit zien? Ik vraag me dat ook weleens af, en vind eigenlijk iedere keer weer een beetje meer antwoord op die vraag. Of zal het nummer gaan over iemand die stervende is en voelt dat het niet lang meer duurt voordat hij of zij door de hemelpoort de hemel intreedt. Is er wel een hemel? Dat is nog een vraag die velen zich stellen. Ik heb het antwoord daarop gevonden, maar vraag het me nog vaak genoeg af. Maar eigenlijk kom ik iedere keer weer bij hetzelfde antwoord uit.

Dat was het voor vandaag, later deze week hopelijk meer. Als de inspiratie definitief is teruggekeerd. 

       

Reacties

Populaire posts