Elvis Presley: 80 jaar en een dag

Gisteren zou Elvis 80 jaar zijn geworden, ware het niet dat hij 38 jaar geleden overleden is. Tenzij je natuurlijk in de talloze complottheorieën over zijn dood, of verdwijning gelooft. Gisteren is dag die nu de geschiedenis in zal gaan al de dag waarop er een aanslag werd gepleegd in Parijs. Door deze verschrikkelijke gebeurtenis lag de media op z'n kop. De 'Wereld Draait Door' zou een groot stuk wijden aan de 80ste geboortedag van de hitmachine, maar liet dit vallen door de verschrikkelijke gebeurtenis in Parijs. Natuurlijk is het heel erg wat er gebeurd is, maar ik vind dat er toch nog iets van aandacht aan Elvis en de grote invloed van zijn muziek moet gegeven worden. In dit bericht zal ik proberen mijn visie op de man en zijn muziek te beschrijven.

Ik denk dat ik hem voor echt eerst gehoord heb toen ik nog heel klein was, maar ik weet nog wel toen ik echt geraakt werd door zijn muziek. Dat was met gospelklassieker 'Take My Hand, Precious Lord'. Één van de vele gospelnummers die Elvis in zijn korte leven heeft opgenomen. 'In The Garden' en 'I Believe' zijn hier ook goede voorbeelden van. Die enkele gospelnummers die ik samen met m'n vader gehoor heb lieten me dus voor het eerst echt kennismaken met zijn muziek. Elvis had een prachtige en eigen stem. Er zijn ontelbaar veel imitators van de man te vinden, maar niemand daarvan weet het echte geluid naadloos te creëren. Hij heeft ook enorm veel hits gemaakt. 'Blues Sued Shoes', 'Are You Lonesome Tonight', het ontluisterde 'In The Ghetto', 'Fever', allemaal nummers die vroeger hoog in de top-lijsten stonden en nu nog steeds alom de wereld beluisterd worden.En al die prachtige, nummers, sommige bekend, andere minder bekend, maken dat Elvis en onuitwisbare indruk heeft gemaakt op de muziekindustrie. En ach ja, die films met de flinterdunne, maar amusante verhaallijn. De talloze merchandise producten met zijn gezicht en naam erop. Kopjes, T-shirts, klokken, sokken, schoenen, zelfs handdoeken. Elvis had iets wat niemand anders had. Hij had charme, de perfecte stem en een enorm talent voor muziek maken. Ook op mij heeft hij en zijn muziek een diepe indruk gemaakt. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik een groot fan van hem ben, ik heb zelfs niet enorm veel van hem in de kast staan. Maar toch maakt zijn muziek, al sinds het eerste nummer wat ik bewust van hem hoorde, iets in me los. Iets wat geen enkele andere muziek in me losmaakt.

Reacties

Populaire posts