30 beste albums aller tijden #2: Van Carole King tot Simon & Garfunkel

19. 'Tapestry' - Carole King

Ja, er zijn van die album waarin je altijd wel zin hebt. 'Tapesrty' van Carole King is er zo een. Heerlijke 'easy-listen' muziek met behulp van een virtuoze op een piano met een gouden stem.
Voor zover ik weet is Carole King na dit album een beetje in de vergetelheid geraakt en heeft ze het succes van dit ene meesterwerk niet kunnen evenaren. Het enigste grote succes van een artiest, ze zal er om herinnert worden.   
   
18. Okie - J.J. Cale

Cale is nou niet bepaald de bekendste artiest van de vorige eeuw. Maar voor veel artiesten is hij een voorbeeld geweest en de beetje muziekkenner heeft toch minstens één album van deze man in kast staan. Mijn persoonlijke favoriet is niet 'Troubadour', maar het minder bekende 'Okie'. Een album wat in mijn ogen Cale zich het meest eigen heeft gemaakt. Zijn stem komt er erg goed en op een aparte manier uit. Persoonlijke Favorieten: 'Crying', 'Cajun Moon' en natuurlijk 'I Got The Same Old Blues'' 

17. 'Strong Persuader' - Robert Cray



De perfecte mix van soul en blues met een prachtig gitaarspel. Zo zou ik dit album samen willen vatten. Het is een plaat wat tekstueel simpel in mekaar zit, maar dit wordt meer dan gecompenseerd door de stem en het gitaarspel van Cray. Het enigste grote succes van deze man en zijn band. Aan dit dit album beleef ik erg veel plezier.

15. 'Making Movies' - Dire Straits

Het derde studioalbum van Dire Straits. Met dit album is de band een andere kant opgegaan. Langere nummers met grotere muzikale solo's. Naar mijn mening hebben ze hun debuutalbum nooit weten te overtreffen, maar dit album behaald een verdiende tweede plaats in hun oeuvre. 

16. 'Slow Train Coming' - Bob Dylan

De wereld schrok zich rot toen Dylan met dit album kwam en alles waar hij voor stond verloochend had. Dylan de man die geen leiders zou volgen had zich bekeerd en dat was toch onvergeefbaar? Maar wie dit album zonder vooroordeel luister kwam er toch wel achter dat Dylan er verrekt goed in was geslaagd om zijn ideaal de wereld in te sturen. Muzikaal gezien is dit album een pareltje en de teksten vind ik persoonlijk ook niet verkeerd. Mijn persoonlijke favoriete nummer: 'Slow Train'. Zelfs een van mijn favorieten van de man.

  

15. American III: Solitary Man - Johnny Cash

Als je nou aan mij zou vragen wat ik het beste album van Cash vind zou ik geen antwoord weten; ze zijn allemaal zo goedWel zou ik zeggen dat ik de 'American Recordings' albums het beste in het oor vind liggen. Het derde album uit deze serie is een waar pareltje. Cash maakt van covers helemaal zijn eigen ding. 'Solitary Man' van Neil Diamond is niet meer terug te herkennen en 'One' van U2 is naar mijn mening één van de weinige covers die beter zijn dat het origineel. 'The Mercy Seat' is mijn favoriete nummer van dit album. Hoe Cash weet te vertellen hoe hij tegen de dood aankijkt gaat door merg en been.    


14. 'Music From Big Pink' - The Band

'Big Pink' het legendarische huis waar 'The Basement Tapes' zijn opgenomen. Maar ook 'Music From Big Pink. Een countryalbum met de klassieker 'The Weight' en natuurlijk 'Long Black Veil'. Een feestje voor het oor en een prachtig album.

13. 'Blonde on Blonde' - Bob Dylan

Voor velen het beste wat Dylan heeft gemaakt en het wordt geclaimd als het eerste dubbelalbum ooit. Dylan meteen soort van nasle, misschien wel uitgeputte stem. Elektrische werken als 'Pledging My Time' en 'Rainy Day Woman'. Maar ook de prachtige 'Just Like a Woman' en natuurlijk de prachtige 'Visons of Johanna'. Ook het nummer voor Sara Lownds 'Sad Eyed LAdy Of The Lowlands'statt hierop waarvan de titel een leuke verwijzing is naar haar naam. Eigenlijk is ieder nummer van dit lange album wel een klassieker. Het album is ruig en stoer, maar ook zacht en broos. En één van mijn favorieten.


12. 'The Joshua Tree' - U2

Het grootse succes van  de Ierse rockband U2. Met klassieker als 'Where The Streets Have No Name' en het allergrootste succes van hen 'With Or Without You'. Mijn persoonlijke favoriet is 'I Still Haven't Found What I'm Looknig For. Een nummer met een moeilijk begrijpbare tekst, maar het gaat volgens mij over het zoeken naar religie. Iets waar de Band altijd mee bezig is geweest en vooruit is gekomen. Ik weet'niet of ze hun christelijke voorkomen alleen gebruiken voor meer publiciteit, of ze het echt menen. Maar ik weet wel dat hun religieuze nummers erg mooi zijn.   Ik heb dit album pas sinds kort op cd, helaas niet op plaat, maar ik kan nu al zeggen dat dit album één van hun beste, al dan niet beste is.

11. 'The Dark Side Of The Moon' - Pink Floyd


Nog een album wat ik niet zo lang bezit, maar wel al één van mijn favorieten. Het grootste succes van Pink Floyd en het op één na best verkocht studioalbum aller tijden. Hetalbum bespreekt de zin van het leven en de slechte zaken in deze wereld. Er staan prachtige nummers als 'Breathe' en 'Time' op, het experimentele 'On The Run' waarin veel gebruik wordt gemaakt van de bekende elektronische effecten en natuurlijk het maatschappijkritische 'Money'. Ik vraag me af of de band wist toen ze dit meesterwerk maakten dat het zo'n enorm succes zou worden.       

10. 'Bridge Over Troubled Water' - Simon & Garfunkel

Als je dit blog al wat langer leest zul je vast gemerkt hebben dat de muziek van dit duo erg belangrijk voor me is. Voor mij behooren zij bij één van de beste duo's aller tijden. 'Bridge Over Troubled Water' vind ik hun op één na beste album. Met nummers als 'The Boxer', 'El Condor Pasa', het titelnummer en opener 'Bridge Over Troubled Water, 'So Long Frank Lloyd Wright en natuurlijk de cover van The Everly Brothers 'Bye Bye Love'. Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld door mijn persoonlijke verhaal achter dit duo, maar een echte muziekliefhebber moet dit album in de kast hebben staan.  


 

Reacties

Populaire posts