Bob Dylan album voor album #36: Tempest

Ik weet nog goed wat voor een onuitwisbare indruk 'Tempest' maakte ruim wee jaar geleden toen ik voor het eerst de cd in de cd-speler schoof. De plaat is van een ongelooflijk hoog niveau in vergelijking tot de voorgaande platen uit de jaren 2000. Een album met een uptempo bluesrock geluid in 'Duqeune Whistle', maar ook een traditioneel Iers geluid in 'Tempest' het op een na langste nummer wat Dylan ooit heeft uitgebracht. Of  'Pay In Blood' waar een duidelijk religieuze boodschap uit spreekt. Of 'Scarlet Town' wat een dorpje beschrijft waar niets behalve verderf is te vinden. Het album kent vrolijke hoge pieken waarbij ik glimlachend en meeklappend luister, maar ook serieuze momenten met de meest vreselijke beschrijvingen van nare onderwerpen waarbij ik met een gefronst voorhoofd diep geraakt door de boodschap naar luister. Zoals we dus van hem gewend zijn. Een prachtig album, dat is ie zeker. Er zijn album van Dylan waarbij ik altijd wel zin heb om naar ze te luisteren. Dat is 'Tempest' niet. Tussen ieder luistersessie zit een redelijk lange tijd. Maar als ik dan dit album eens durf op te zetten is het wel te merken dat ik geniet. En voor de rest, het is zeker een prachtig Dylanalbum. Al is het dan niet voor ieder moment geschikt.

Cijfer: 9

Zoals ik al aangegeven heb is dit het laatste deel ven deze serie. Sinds april zijn we 56 jaar, 36 albums, degene die niet besproken zijn niet meegeteld, en honderden nummers van Dylan doorgelopen. dat is enorm veel in een korte tijd. Maar toch voelt het als een enorm lange tijd sinds dit blog en deze serie gestart is. Er is dan ook zoveel heel snel gebeurd. En nu deze serie afgelopen is voelt het ook alsof we een nieuwe tijd ingaan met dit blog. Een hoofdserie is afgesloten en daar moet weer een nieuwe voor in de plaats komen. Aan die serie zal vast ook weer een einde komen en dan moet er weer een nieuwe serie komen, enz., enz.. Ik weet nog lang niet hoe die serie moet gaan heten en überhaupt welk Dylan gerelateerd onderwerp die moet gaan aanslaan. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik definitief een besluit heb genomen.Tot die tijd zal de serie 'Dylan en anderen' van start gaan. Dat is een serie die een tijdje zal lopen waarin ik samenwerkingen van Dylan met ander artiesten zal bespreken. Denk aan Dylan en Michael Jackson in het nummer 'We Are The World' of Dylan en Paul Simon die samen een aantal concerten hebben gegeven. Ja, dit is dan toch echt het laatste deel. tot één conclusie ben ik wel gekomen: Dylan is een prachtige artiest die een ongelooflijk aantal genres heeft uitgeprobeerd en een ongelooflijk groot aantal albums heeft uitgebracht met een aantal missers, maar vooral prachtige meesterwerken.                   

Reacties

Populaire posts