Bob Dylan album voor album #33: "Love And Theft"

Releasedatum: 11 september 2001
Opnamedata: mei 2001
Producer: Jack Frost, oftewel Bob Dylan
Duur: 57: 25

11 september doet me niet alleen denken aan de aanslag op het World Trade center. "Love And Theft"kwam natuurlijk toen uit. Al was ik me op die dag daar niet bewust van.

Een heerlijk album, dat is het zeker. Een album waar plezier en prachtige muziek afspat. Een stem die kraakt en pruttelt, maar toch de sterren van de hemel zingt. Ik bezit dit album nog niet erg lang, dat is ook wel te merken. Echt kennen doe ik het nog niet. Wel durf ik zo af en toe dit album op een zaterdagochtend op te zetten en dan geniet ik met volle teugen. "Love And Theft", de aanhalingstekens horen bij de titel, waar staat die titel eigenlijk voor. 'Love' laat zich natuurlijk vertalen als liefde en 'Theft' als diefstal. 'Liefde En Diefstal' dus. Echt snappen doe ik die keus voor de titel niet, een mooie titel vind ik het wel. De muziek is geweldig. Dylans stem ook. De band en Dylan vullen elkaar goed aan. De ene blueskreet en -rif na de andere, geweldig. En natuurlijk de producer 'Jack Frost'. Het pseudoniem van Dylan doet z'n intrede als producer. Al met al is dit album een prachtig album en de volgende keer dat ik dit album luister zal ik nog een poging doen om uit te vogelen waar die titel nou voor staat.

Cijfer: 8          

Reacties

  1. Veelal wordt gezegd dat deze titel slaat op Dylans liefde voor de oude liederen van Amerika (en Ierland en Engeland en zo) en zijn neiging om met fragmenten daarvan qua tekst en melodie aan de haal te gaan en iets nieuws te maken dat er zowel naar verwijst en andere verhalen oproept... Deze prachtplaat die ik vergelijk met Highway 61, waar die techniek onbewust al wordt ontwikkeld, heeft zoveel lagen dat hij misschien als een maskerade overkomt eerst, maar onder dat alles schuilt een emotionele diepte die in Modern Times meer aan de oppervlakte komt, maar dan eenvoudiger... Voor mij een van de meesterwerken die met een 10 nog niet genoeg worden gewaardeerd, dit overstijgt cijfers...
    Groet hans altena

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts