Gedachten over Dylan #3: Terwijl ik naar 'The Basement Tapes' luister

De laatste tijd luister ik wat minder naar Dylan dan anders. Dat komt door verschillenden redenen: Ik
heb de laatste tijd veel lp's gekocht, maar geen één daarvan is Dylan en ik heb de laatste dagen niet echt behoefte aan een bepaald nummer, of album. Het concert van woensdag heeft ervoor gezorgd dat ik weer een keer aandachtig naar 'The Basement Tapes' aan het luisteren ben. Dit is niet de Dylan waar ik altijd graag naar luister en ik vind dat bepaalde bootlegs deze zogenaamde tapes beter hebben neergezet dan de officiële cd. Maar toch, heb ik geen één negatief woord voor deze Dylan. Stiekem hoopte ik dat bij de vorige zoeksessie in het kringloop heel misschien de plaat van 'The Basement Tapes' er zou tussenzitten en nog onwaarschijnlijker voor een schappelijke prijs, maar tevergeefs. Sterker nog, er was helemaal geen Dylan. Ondanks de overweldigende indruk van dit album heb ik nog steeds geen plaat van Dylan gevonden die ik vanmiddag wil luisteren.  Het wordt tijd dat ik eens wat nieuws van Dylan op de kop tik, al is het maar een boekje. Dan kan ik eindelijk weer een nieuwe Dylanervaring opdoen, maar tot die tijd weet ik niet wat ik moet draaien, misschien heeft een van jullie een suggestie? Wat een lol moet ze met elkaar gehad hebben in het 'Big Pink' house. een groepje mannen die muziek maken, maar vooral een hoop lol met elkaar hebben. Dat valt op dit album terug te vinden. Eigenlijk zou ik later een reis naar Amerika moeten maken en bepaalde plekken opzoeken die belangrijk zijn geweest in het ontstaan van muziek.: Graceland, Big Pink, Carnegie Hall, Newport, The Johnny Cash House en nog veel meer plekken. Dat zou geweldig zijn. Maar ik weet nog steeds niet waar ik naar moet luisteren. Misschien maak ik wel een afspeellijst van de nummers van het afgelopen concert in hun originele uitvoering. Of zet ik 'Biograph' op en spring van de ene Dylan naar de andere. Misschien moet ik maar voor het stukje Dylan in de kast  gaan staan en er zomaar wat uitpakken. En, ook als ik tegenzin voel, de plaat opzetten.

Nog even een korte vraag: Gisteren heeft iemand, waarschijnlijk op twitter, een bericht geplaatst waardoor er een significant aantal nieuwe lezers bij is gekomen. Als iemand weet wie dit gedaan heeft, zou je dat dan aan me willen laten weten via een reactie op dit bericht, of een mailtje naar : marnixdeboer@hotmail.com? Dan kan ik hem of haar bedanken. Bij voorbaat dank!

Reacties

  1. Je zou hem ook even los moeten laten. De zin om na een tijd wel weer Bob Dylan te luisteren komt vanzelf wel weer en sterker. Luister lekker naar andere muziek en ,zo verging het mij, de zin komt sterker terug. Geloof me :)
    Groeten, Willem Hagen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts