Bob Dylan album voor album #21: Saved


Releasedatum: 23 juni 1980
Opnamedata: 11-15 februari 1980
Producers: Barry Beckett en Jerry Wexler
Duur: 42:39

Ik wil het met dit deel even wat anders aanpakken dan normaal. 'Saved' is absoluut niet het beste
werk wat Dylan in mekaar heeft gestopt en zit misschien zelfs wat slap in elkaar. Daarom wil ik niet op de tekst of de muziek ingaan. Ik wil m'n persoonlijke verhaal bij dit album vertellen.

In een van mijn eerste berichten op deze blog heb ik verteld dat de eerste keer dat ik met de muziek van Dylan in aanraking kwam nu ruim 6 jaar terug is. 'Saved' is de eerste of tweede plaat die ik ooit van Dylan gehoord heb. Misschien komt het omdat ik bijna niks van Dylans werk kende waarmee ik dit album kon vergelijken dat dit album zo'n indruk op me gemaakt heeft. Misschien kwam het omdat ik bijna geen persoonlijke muzieksmaak ontwikkelt had  en daarom alles wat ik hoorde goed vond. Zolang het maar een beetje hard was en er niets van bergreep was het voor dat moment het beste wat ik gehoord had. Maar toen ik dit album hoorde ging er een wereld voor mij open, een album wat een liefde voor Dylan als gevolg zou hebben. Iedereen heeft wel een film die ongelooflijk slecht is, maar doordat je er een prachtige herinnering aan hebt voor jou een van de beste ooit is. Nou 'Saved' is voor mij een van de beste platen ooit gemaakt en dat zal nooit veranderen. Ik weet Dylan was hier niet op z'n best en zijn ooit zo poëtische teksten lijken in een ver verleden te zijn verdwenen. Maar toch, Dylan heeft een pareltje gemaakt, gewoon door mijn oren te passeren op het goede moment, op de goede plek.  En nu, 6 jaar en een Dylancollectie om trots op te zijn, later krijg ik dat gevoel nog steeds. Ik moet dan denken aan mijn kindertijd, toen ik net een jaar in Nederland woonde en de cd's en platen van m'n vader als iets onbereikbaar leken. Toen ik op een school zat waar ik een goede tijd heb gehad, maar toch moeite met bepaalde stromingen van het christendom had. Toen ik met m'n vader naar 'Transformers' keek en van die film helemaal gek was. Toen mijn liefde voor muziek begon. Daarom is deze plaat een onmisbaar iets in mijn leven.

Cijfer: En door dit alles krijgt 'Saved' een 10       


Reacties

Populaire posts