Bob Dylan album voor album #20: Slow Train Coming

Algemene informatie:
Releasedatum: 20 augustus 1979.
Opnamedata: 30 april tot 11 mei 1979
Duur: 46:19
Producers: Jerry Wexler en Barry Beckett

Hier is ie dan eindelijk de nieuwe 'Album voor album'. Zoals ik al eerder zei,zie hier, heb ik moeite om de christelijke periode van Dylan op zo'n manier te brengen omdat dit voor mij misschien wel een aantal van zijn beste albums bevat.

Toen ik voor mijn 12de verjaardag, ruim 2,5 jaar terug, mijn eerste platenspeler kreeg was dit de eerste lp die ik ooit zelf zou opzetten en luisteren. Mede door dit feit is 'Slow Train Coming' erg belangrijk geweest en is het nog steeds. Veel mensen zeggen dat dit album muzikaal gezien het beste in elkaar zit van zijn albums, maar zeggen dat de teksten nergens op slaan een geen diepgang bevatten. Ik vind dit juist een van albums waar Dylan het diepste van zijn ziel laat zien en vertelt wat hem heeft beziggehouden en waar hij uiteindelijk is in gaan geloven. Ik ben heel mijn leven christelijk geweest en waarom ik iedere keer als ik dit album opzet een rilling door heel m'n lijf voel en het voelt alsof het de eerste keer luisteren is, maar toch zo vertrouwd is, komt doordat ik in de teksten die Dylan vol puurheid zingt geloof en ik de boodschap van het album snap. Het begint al bij het openingsnummer 'Gotta Serve Somebody', je kunt het hoofd van de nationale bank zijn of de armste van heel de wereld, toch moet je een keuze maken voor of tegen God, voor of tegen de duivel. Mensen kunnen zich hier aan ergeren en de boodschap als opdringerig ervaren en zich verraden voelen door de ooit zo virtuoze Dylan die tegen het systeem was en zich nooit zou verantwoorden aan een leider. Maar nu volgt hij zelf een leider en zingt en preekt over Hem. Dylan heeft nooit na die periode ontkent dat hij christen was en in God geloofde, soms heeft hij het zelfs een klein beetje toegegeven. Daarom vind ik dat je dit album niet slechts als een periode of fase waar hij inzat, een rol die hij aannam, alleen maar om zichzelf te blijven vernieuwen kunt afschrijven. Dan sluit je jezelf af voor de verborgen boodschap in dit album. De tekst van  'I Believe In You' hangt al een hele tijd op mijn kamer. Ik leef voor deze tekst. Dylan is niet bang voor de mensen die hem verachten omdat hij de kant van het geloof is opgegaan. Voor hen die eerst zijn vrienden waren, maar hem nu in de steek laten. Nee, want hij heeft God in zijn leven en niemand kan hem dat afnemen. Uit de Bijbel zijn wijze lessen te halen, zelfs als je niet gelooft. Het spreekwoord: Wie een put graaft voor een ander, valt er zelf in, komt er bijvoorbeeld uit. De tekst van 'Do Right To Me Baby', sluit aan op de les uit de bijbel dat je je naaste lief moet hebben en de mensen om je heen niet moet aandoen wat je zelf niet wil dat je overkomt. Ook zijn er prachtige verhalen in de Bijbel te vinden zoals: Adam die de taak kreeg om alle dieren een naam te geven. De namen van dieren moeten toch ergens vandaan komen, of niet? 'Man Gave Names To All The Animals' gaat over dit prachtige Bijbelverhaal. 'Slow Train' is altijd een van mijn lievelingsnummers geweest. Dylan vertelt vol passie over zijn bekering, over Caroline Dennis die hem vertelde over dat het leven verdergaat na de dood en waar je dan wil eindigen. Ik hoop dan ook dat Dylan echt die keuze heeft kunnen maken. Het slotnummer 'When He Returns' gaat over de terugkomst van Jezus op aarde en wat voor heerlijkheid de hemel wel niet moet zijn. Wees niet bang voor dat moment, laat het je overkomen en maak een keuze, die boodschap schuilt in dit nummer.

Ik wil zeggen tegen degene die niets van dit album moeten hebben. Leg de naald nog eens een keer op 'Slow Train Coming', of schuif hem nog eens in de cd-speler en laat je overweldigen door Dylans prachtige stem en de geniale band die op de achtergrond speelt. Sla misschien eens de Bijbel open en bekijk uit welke verhalen dit album is voortgekomen. En mocht je dan nog niet van dit album kunnen genieten, luister dan nog eens naar 'Blonde On Blonde'. Want dat is toch wel een steengoed album.

Cijfer: 10   


Reacties

Populaire posts