Songtekst van de dag / Bob Dylan album voor album: Ik ben gewoon een luisteraar

Songtekst van de dag:

De afgelopen tijd heb ik met veel plezier de serie 'Songtekst van de dag' geschreven. Het overgrote deel van de serie waren nummers van Dylan of die sterk met hem te maken hebben. Er is een rode draad te vinden door deze serie: Wat is de boodschap van het nummer. Ik snap dat het soms kan overkomen alsof ik degene ben die Dylans nummer volledig snap en wel even zal uitleggen hoe de vork in de steel zit. Dat is natuurlijk niet waar en niemand kan dit ook, waarschijnlijk Dylan zelf ook niet.Voor mezelf heb ik antwoorden gevonden op nummers, waar ík blij mee ben, met die antwoorden hoef jij niet blij te zijn. Op sommige delen zijn reacties gekomen die soms een hele andere uitleg geven dan ik in eerste instantie zou denken. Het voordeel ervan is dat ik soms gewezen word op het feit dat er ook nog andere interpretaties aan nummer kunnen gegeven worden dan die van mezelf, ga daar dus vooral mee door. Eén van de voornaamste reden dat ik bijna drie maanden terug deze blog ben begonnen is om mijn mening naar voren te brengen, maar ook die van anderen te horen. En dat is met deze serie niet anders.

Ik steek vaak veel tijd in een deel van deze serie, al is dat soms niet te merken aan de grootte van dat deel. Vaak duurt het een hele tijd om een paar regels om papier te krijgen waar ik tevreden mee ben en die goed mijn opvatting naar voren laten komen. De laatste tijd ben ik daar beter en sneller in geworden, daarom zijn de stukken nu ook veel langer dan die van een maand of twee terug. Als ik kijk naar stukjes van een tijdje terug, schaam ik me soms om de omvang daarvan. Dat is en gaat dus ook veranderen. Een songtekst valt niet samen te vatten in een paar regels, helemaal die van Dylan niet.

Om nog even terug te komen op die antwoorden die ik geef. Er is een uitspraak van de Griekse filosoof Socrates die me altijd erg heeft aangesproken: 'Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik niets weet'. Dat is met Dylan niet anders. Hoe meer ik over hem/zijn teksten weet, hoe meer ik weet dat ik niets over hem weet. Dat is ook een van de dingen die mij in hem aanspreekt, je kunt over de teksten uren lang nadenken. 

Bob Dylan album voor album:

Als snel na het begin van dit blog is deze serie gestart. Ik had in eerste instantie het idee om iedere dag een album te behandelen. Zoals je ook wel gemerkt zult hebben, is dat niet gelukt. Dat kan ook niet. Er zit teveel in een album, het is al moeilijk om één nummer te beschrijven, laat staan een heel album. Ook bij deze serie zijn de stukken steeds langer geworden en ben ik beter/sneller geworden in het samenvatten van een album. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over Dylanalbums en geef ik hoge cijfers, de afgelopen tijd zelfs vaak een tien. ik heb zo ook albums waar ik eerst zelden naar luisterde en niet zozeer een mening over had herontdekt en leren te waarderen. Dat kan niets anders dan goed zijn. Bij deze serie is het ook maar mijn persoonlijke mening en die hoeft niet per se die van jou te zijn.

Door deze serie ben ik ook tot de conclusie gekomen hoe veelzijdig Dylans ouevre is. Weinig artiesten zijn zo lang als hij doorgegaan en hebben altijd een zekere vorm van succes gekend. Voor iedere stemming is dan ook een album wat precies daarop aansluit. Dylan is misschien wel de meest veelzijdige popartiest van deze en vorige eeuw.

Conclusie:

Ik kom steeds meer en meer tot de conclusie dat ik maar gewoon één luisteraar van de zovelen ben en dat mijn mening er maar één van de zovelen is .Vergeet niet het bericht hieronder te lezen.










Reacties

Populaire posts