Songtekst van de dag #18: Gates Of Eden

Klik hier om de songtekst te lezen.

Deze ellenlange tekst raakt me op een of andere manier heel erg. Ik weet niet wat Dylan er mee bedoelt, zoals bij zoveel teksten, maar die verbeelding die ik erbij in m'n hoofd krijg nestelt zich vast en blijft hangen. Eden staat waarschijnlijk voor de hof van Eden. De poorten van de hof van Eden. Vlak na de zondeval werd de ingang van de hof van eden gesloten, zwaarbewaakt door engelen. Misschien heeft Dylan deze tekst wel geschreven vlak nadat hij dit verhaal in de Bijbel gelezen had. 
Het gevoel dat iets  op slot zit, wat niet meer te onthullen valt. Dat gevoel krijg ik wel bij de tekst. Alsof er een zegel opgeplakt is.

Veel mensen denken dat Dylan pas eind jaren-70 met de Bijbel in aanraking is gekomen. Dat is denk ik niet waar. Kijk bijvoorbeeld naar het album 'John Wesley Harding' of alleen het lied 'All Along The Watchtower'. En hij is immers zelf joods en dit verhaal staat in de Tenach, al weet ik niet of zijn ouders ook het joodse geloof aanhielden.

De tekst is lang; wel 49 regels. Dat zou een heel verhaal kunnen zijn. Goed, Dylan heeft ontkent dat zijn teksten verhalen zijn. Of moet ik me er iets van aantrekken wat Dylan heeft ontkent? Misschien niet, of wel?

Het is onmogelijk voor mij om te beschrijven wat bepaalde, waaronder dit, nummers met me doen. Ik verbeeld er mijn eigen dingen bij en denk het zelf bij het juiste eind te hebben. Dat gevoel is persoonlijk en moet vooral zo blijven. Maar lees zelf de tekst en krijg je eigen gevoel erbij.

Reacties

Populaire posts