Dylan en anderen

Zo'n beetje iedere goede kennis of vriend van mij weet dat ik een groot muziekfan ben. Muziek hoort bij mijn dagelijkse leven en is zeer belangrijk voor me. Ik zou me dan een leven zonder muziek ook niet voor kunnen stellen.

Bob Dylan is mijn grootste muziekliefde, dat is geweest sinds het eerste album wat ik hoorde en dat zal altijd zo blijven. Toch wil ik niet zeggen dat alleen de muziek van Dylan mij aanspreekt, ik zou het ook zonde vinden als dat zo was. Er is een veel grotere muziekschat dan alleen Dylan. Als ik dan ook naar mijn platen- en in zekere zin cd-kast kijk, dan is er veel meer te vinden dan vele persingen van Dylanplaten. Artiesten die mij buiten  his Bobness diep in het hart liggen zijn: Johnny Cash, Mahalia Jackson, Simon & Garfunkel en nog een paar meer. Die muziek betekent bijna net zoveel als van Dylan. Ik zeg bijna, want Dylan is nog steeds de beste muzikant ooit, naar mijn mening dan. Als er een mogelijkheid zou zijn om een map te maken van mijn gedachten aan muziek zou Bob Dylan het grootste gedeelte innemen, vele andere artiesten zouden gelinkt zijn aan het vakje Dylan en weinig zouden echt een vakje voor zichzelf hebben. Cash is gelinkt aan Dylan, Paul Simon is gelinkt aan Dylan, Joan Baez is gelinkt aan Dylan, en nog veel meer. Ik denk als je echt alle artiesten zou verbinden aan Dylan die dat waard zouden zijn er een een heus doolhof, zeg maar gerust Labyrint zou ontstaan. De titel van die gelinkte personen zou dan Dylan en anderen heten. Ach, ik raaskal maar wat.

Toen ik voor het eerst Dylan hoorde was ik verkocht, dat kwam ook door het feit dat ik toen niet veel van muziek afwist. Ik luisterde toen bijna altijd naar Dylan. Dat is de afgelopen paar jaar afgezakt naar het grootse gedeelte van de tijd dat ik naar muziek luister. Maar ik luister nu veel meer naar muziek dan toen, ik denk dus dat ik ook meer uren naar Dylan luister dan toen. Het meeste van Dylans werk ken ik, in ieder geval alles wat officieel is uitgebracht en dan nog vele outtakes en liveopnames. Ik ken het werk van geen één artiest zo goed als dat van Dylan. Geen enkele artiest is zo belangrijk voor mij. Zo belangrijk dat hij de titel van dit blog aan zich te danken heeft.

Vandaag is Dylan nog niet langsgekomen. Dat moet veranderen, maar eerste de vandaag gekochte platen beluisteren en dan Highway 61. Die is een tijd niet beluisterd.       

Reacties

Populaire posts