Songtekst van de dag #4: Knockin' On Heaven's Door

Klik hier om de songtekst te lezen.

Een klassieker dat is zeker. Dit vind ik een van de beste teksten die Dylan ooit geschreven heeft. Dat komt mede doordat de boodschap van het nummer direct is; 16 regels, niet meer. Als je als artiest een kort nummer kan schrijven waar zoveel in zit, dat spreekt van capaciteit. De regel 'Mama, take this badge off of me' gaat denk ik over het feit dat Dylan de spreekwoordelijke last niet meer kan dargen. 'Batch' laat zich niet voor niets vertalen als partij, een soort van levering van last, al klinkt dat wat raar. Dylan was in de tijd erg bezig met het meer zijn na de dood. Hij vraagt zich denk ik af, wat is nou de zin van het leven. Daarom de zin 'I feel like I'm knockin'on heavens door'. Hij voelt zich kloppen aan de hemelpoort. Wat is er daarachter? Het refrein wat daarna komt versterkt die boodschap alleen maar, door het uit te schreeuwen, vier keer. Of Dylan ook daadwerkelijk het antwoord daarop heeft gevonden, kan alleen hij weten. Het lied is er in ieder geval wel.
Ik denk dat Dylan met de regel 'Mama, put my guns in the ground I can't shoot them anymore' bedoelt, dat de kracht in zijn lijf op is. Hij trekt het niet meer. 
Luister zelf eens en trek je eigen conclusie, dat is de kracht van zijn teksten. Iedere luisteraar heeft een andere definitie van het nummer en zo hoort het ook! 

Reacties

  1. ik heb het altijd verstaan als badge... dus wat een sherrif draagt... hij wil niet de wetshandhaver zijn, de vertegenwoordiger van een gemeenschap... (?)
    groet hans altena

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts